Vattendroppar

Som sagt det här med att få tummen ur är inte riktigt min grej.

Och nu har jag testat att fota vattendroppar, vilket inte är så lätt när man inte riktigt vet hur man ska göra. Men så ramlade jag över den här bloggaren Gavtrain. Här fick jag några tips om hur man fotar det lätt.

Så här är några av bilderna som jag blev nöjd med.

Jag har ändrat färgen i samtliga bilder med hjälp av Levels/Nivåer i photoshop

Jag såg presic att färgena blir lite matta här på bloggen =/


Canon 30D  sigma 17-70 2,8-4.0 os @70mm iso 100 f8 1/250

 


Canon 30D  sigma 17-70 2,8-4.0 os @70mm iso 100 f8 1/250


Canon 30D  sigma 17-70 2,8-4.0 os @70mm iso 100 f8 1/250


Canon 30D  sigma 17-70 2,8-4.0 os @70mm iso 100 f8 1/250


Nu tänkte jag även lägga upp lite bakom bilden bilder..

Dom är från min mobilkamera som är totalt värdelös, men dom får duga.

 

Först så har jag riggat kameran på ett stativ framför en ugnsform med höga kanter fylld med vatten, Rakt framför har jag ställt en bok med ett A4 papper på. Brevid plåten har jag ställt en "hotshoe blixt" riktad mot pappret, för att få ner en vit reflektion mot vattnet. Blixten styrs trådlöst av kameran. För att få bort alla skakningar så har jag även en sladdstyrd avtryckare, samt stängt av bildstabeliseringen i objektivet.

Bläckpennan har jag använt för att ställa in fokusen där dropparna faller.

 

Från sidan sett.

 

 

Min dropp källa, en fryspåse som jag fyllt till hälften med vatten och hängt upp över ugnsplåten. Den har jag sedan gjort ett litet hål i med hjälp av en tunn sy nål. Alla lampor var släckta medan jag fotade så blixten var den enda direkta ljuskällan.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0